2025 06/04

Módosult az EJI Felosztási Szabályzata

Az EJI Küldöttgyűlése 2025. május végén több ponton módosította az Egyesület Felosztási Szabályzatát.

Az alábbiakban a leglényegesebb intézkedésekről adunk tájékoztatást.

1. Módosítások a mesterséges intelligencia használatának szabályozására

  • A legfontosabb módosítás annak az alapelvnek a rögzítése, hogy az egyesület csak az ember által alkotott előadóművészi teljesítményeket védi. Abból következően, hogy az EJI tagjai zeneművészek, színművészek, táncművészek és artistaművészek, egyesületünk az ő teljesítményeiket védi, kizárva ebből a körből azokat a tartalmakat, amelyeket kizárólag a mesterséges intelligencia segítségével szintetizálnak. A döntés súlyát jól mutatja, hogy a Küldöttgyűlés az említett alapelvet a Felosztási Szabályzat első mondatában helyezte el.

Az EJI nem tudja és nem is akarja az előadóművészek rendelkezésére álló eszközök közül kirekeszteni az MI-t. Az MI eszközök épp úgy be fognak épülni a felvételkészítés folyamatába, ahogyan korábban egy sor analóg és digitális eszköz. Jogvédelem azonban csak akkor illeti meg a felvételt, ha az ember (meghatározó módon) benne marad a folyamatban.

  • Mivel az emberi és szintetikus előadások szétválasztása kulcskérdéssé válhat, a Felosztási Szabályzat egy másik módosításával az EJI kiköti: az egyesület a felvételeket bekérheti, megvizsgálhatja, vagy mással megvizsgáltathatja annak megállapítása érdekében, hogy az emberi teljesítmény az azt helyettesítő, MI-rendszer által generált kimenetet tartalmaz-e.

 2. Nőtt a streaming súlya a jogdíjfelosztásban

Az elmúlt években folyamatosan nő a streaming előfizetők száma Magyarországon, a feldolgozott adatok mennyisége is ezzel arányosan nő: tavaly az EJI már közel tízmillió felvétel 7,5 milliárd elhangzásának adatait dolgozta fel. Ma már az is igen gyakori, hogy az üzletek és vendéglátóhelyek a rádió helyett streaming szolgáltatás segítségével szólaltatják meg a zenét.

  • A Küldöttgyűlés arról határozott, hogy a korábbinál nagyobb arányban részesüljön az ún. ráosztásból a zenei streaming, illetve arányosan kisebb része legyen a rádiós sugárzásnak.

A ráosztás kifejezésen azokat a jogdíjbevételeket értjük, amelyekhez a felhasználók nem kötelesek játszási listát csatolni. A zenei területen ebbe a körbe tartoznak a magánmásolási és az ún. gépzenei jogdíjak.

  • Ezentúl a magánmásolási díj 8,5%-a helyett 20,5%-át, a gépzenei jogdíjaknak pedig 40%-át kell a zenei streaming szolgáltatók felhasználási adatai alapján felosztani. Ezzel párhuzamosan a sugárzási díjak részaránya a magánmásolási díjak esetén 62%-ról 50%-ra, a gépzenei jogdíjak esetén pedig 100%-ról 60%-ra csökken.

A Felosztási Szabályzat teljes szövege ide kattintva érthető el.

« vissza az előző oldalra

Hírek


Interjúk


Eseménynaptár

2024
09/
26

Jogdíjkifizetés (Audiovizuális és online jogdíjak) / Payout for audiovisual and online royalties

2025
02/
28

Hangfelvételi adatlapok regisztrációs határideje / Deadline for registration of sound recording forms

2025
04/
03

Külföldről beszedett jogdíjak felosztása és audiovizuális jogosultkutatás

2025
06/
26

Jogdíjkifizetés (Hangfelvételek felhasználása és külföldi jogdíjak és internetes jogosultkutatás) / Payout for sound recordings

2025
09/
30

Jogdíjkifizetés (Audiovizuális jogdíjak) / Payout for audiovisual royalties

2025
10/
31

Regisztrációs határidő (jogosultkutatás) / Deadline for registration (rightholder research)