Számlázást érintő változások 2020. július 1-től
2020. július 1-jétől jelentős változások léptek életbe az online számlázás körében, melynek értelmében áfa-alanyiságtól, értékhatártól és az áfa összegétől függetlenül valamennyi, belföldi adóalanyok közötti ügyletről adatot kell szolgáltatni az adóhatóság (NAV) felé. Ezáltal olyan adózók is bekerülnek az online számla jelentésre kötelezettek körébe, akik áfamentes és/vagy belföldi fordított adózás alá tartozó ügyletekről állítanak ki számlát. Számukra fél év áll majd rendelkezésre a felkészülésre. 2021. január 1-től pedig már minden belföldi és külföldi magánszemély, illetve külföldi adóalany és más szervezet számára kiállított számlát is rögzíteni kell.
A koronavírus járványra tekintettel a kormány az online pénztárgépekre és az automatákra felülvizsgálati moratóriumot vezetett be. Így például az online pénztárgépek esetében szoftver-felülvizsgálatot és szervizes helyszíni vizsgálatot nem kell elvégezni a veszélyhelyzet idején, elegendő a veszélyhelyzet megszűnésétől (2020. június 18.) számított 120 napon belül. |
2018. július 1-jétől lépett életbe a NAV Online Számla Adatszolgáltatás, melynek lényege az, hogy a kiállított számlákat az eladónak le kellett jelentenie, amennyiben annak ÁFA tartalma elérte a 100.000 Ft összeghatárt és a vevő magyarországi cég volt. Ezt a funkciót az online számlázó rendszerek automatizálták, vagyis a lejelentés a számla gépi kiállításakor megtörtént, a számla kiállítójának csak a kézi számláit kellett a NAV felületén egyesével feltölteni öt napos határidővel. Az adatszolgáltatás elmulasztása számlánként 200-500 ezer forint bírsággal sújtható, függően a számla kiállító vállalkozás formájától.
2020. július 1-től már nem csak a 100.000 Ft vagy annál magasabb ÁFA tartalmú számlákat kell lejelenteni, hanem minden kiállított számlát, és a vevők köre is bővült: azok a vevők tartoznak ebbe a körbe, akik „belföldön nyilvántartásba vett adóalany” kategóriába esnek. Ez utóbbi igen tág kör, mivel ide tartoznak a belföldi székhelyű áfás vállalkozások mellett az ún. 1-es ÁFA kódú partnerek, illetve a regisztrációs adószámmal rendelkező külföldi vállalkozások is. Ez azt jelenti, hogy az alanyi adómentes és a tárgyi adómentes terméket vagy szolgáltatást értékesítőknek is kötelező adatot szolgáltatniuk az adóhatóság felé. Az adatszolgáltatás független az adózás formájától, így a katásokra is vonatkozik ez a kötelezettség.
További lényeges változás, hogy azokat a számlákat is le kell jelenteni, amelyek fordított ÁFA tartalmú ügyletek alapján kerültek kiállításra, továbbá az adómentes számlák is lejelentési kötelezettség alá esnek, amennyiben azokat az adóalany állította ki. Tehát olyan számla is az adatszolgáltatás körébe tartozik, ahol a kiállítónak nincs ÁFA bevallási kötelezettsége. Az önszámlázás alkalmával kiállított számlák szintén lejelentés kötelezettek, ugyanis a számla kiállító vállalkozás (tehát a saját cégünk) is vélhetően „belföldön nyilvántartásba vett adóalany”.
2020. július 1-től az 500.000 Ft, vagy annál nagyobb áfa-tartalmú számlák esetében a kiállítást követő egy nap, az ennél kisebb összegű áfát tartalmazó, valamint áfa felszámítása nélkül kiállított számlák esetben négy nap áll rendelkezésre az adatszolgáltatásra.
2020. július 1-től a számla kibocsátására rendelkezésre álló idő a korábbi 15 napról 8-ra rövidült.
Kézi számlatömböt továbbra is lehet használni, de ettől kezdve minden egyes kézzel kiállított számláról adatot kell szolgáltatni, vagyis még egyszer fel kell vinni ugyanazt az adattartalmat.
2021. január 1-től pedig már minden belföldi és külföldi magánszemély, illetve külföldi adóalany és más szervezet számára kiállított számlát is le kell jelenteni a számla kiállítójának.
Utoljára frissítve: 2020. július 13-án