2019 12/04

ProArt Zeneipari jelentés 2019

„A zeneipar helyzete számokban 2019” címmel megjelent a ProArt zeneipari jelentése

A digitális értékesítés mindent visz  

A hazai hangfelvétel-iparág (amely magába foglalja a hangfelvétel-kiadói bevételek mellett a szerzői és előadói jogdíjakat is) 2015 óta folyamatosan növekszik, követve az iparág globális trendjeit. A bevételek négy éve folyamatosan emelkednek, 2017-ről 2018-ra 9,7%-kal, ami a nemzetközi lemezkiadók szövetsége (IFPI) mérései szerint az eddigi legnagyobb növekedés.  

A legdinamikusabb fejlődést Magyarországon is a tavalyi év hozta: a 2017-hez viszonyítva valamivel több mint 1 milliárd forinttal magasabb bevétel 5,6%-os növekedést jelent 2017-hez viszonyítva. Ez a legnagyobb mértékben a digitális értékesítések emelkedéséhez köthető, amely több mint 50%-kal, 0,8 milliárd forinttal nőtt egy év alatt. A digitális értékesítésen belül az audiostreaming (pl. Deezer, Spotify) 57%-ot, a videóstreaming (YouTube) pedig 59%-ot emelkedett 2017-hez képest.

Naponta 132 koncert országszerte

2018-ban összesen 48,2 ezer koncert (élőzenés fellépés) volt Magyarországon. Ezek túlnyomó többsége (ahogy 2017-ben is) könnyűzenei koncert (45,2 ezer). Budapest domináns szerepet tölt be: 2018-ban 14,6 ezer koncertet rendeztek a fővárosban, azaz 1000 lakosra 8,3 előadás jutott. Budapest után a legtöbb élőzenés fellépést Szegeden tartották (lakosságarányosan ugyanannyit, mint Budapesten), majd Győr, Debrecen és Pécs következik. Lakosságarányosan Veszprém, Sopron, és Siófok kiemelkedő jelentőségű, ez utóbbi kisvárosként a 10. helyre került.

A koncertek többsége ingyenes Magyarországon, mindössze 43%-ért kellett fizetnie a közönségnek. Budapesten a koncertek több mint fele, a megyeszékhelyeken épp a fele fizetős. A községekben az előadások 72%-a ingyenes volt, ami jórészt a falunapokon rendezett fellépéseknek tulajdonítható.

Egy sikeres dal milliókat hoz a konyhára

A 2017. évi ProArt Zeneipari Jelentés megvizsgálta néhány kiemelkedően sikeres hangfelvétel jövedelemtermelő képességét: egy friss, a rádiók, TV-k, DJ-k által gyakran játszott nagy sláger egy év alatt 5 millió forint körüli jogdíjbevételt generál az alkotóknak (szerzők, előadók, hangfelvétel-előállítók). Rajtuk keresztül ez a bevétel jelenti a megélhetést a felvétellel dolgozó összes közreműködőnek is. 

Fontos hangsúlyozni azonban, hogy milliós nagyságrendű bevételt generálni képes dalokból még mindig igen kevés van egy évben.

A teljes Zeneipar helyzete számokban 2019 jelentés letölthető a www.zeneipar.info oldalról.

A ProArt Szövetség a Szerzői Jogokért alapítói a magyarországi közös jogkezelő egyesületek: az Artisjus, az EJI, a Filmjus, a Hungart és a MAHASZ. A szövetség kiemelt célja a társadalom figyelmének felkeltése az alkotás értéke és a szerzői jog jelentősége iránt.

« vissza az előző oldalra

Hírek


Interjúk

Fesztbaum Béla: A színház számomra szenvedély

Fesztbaum Béla a színházi jelmez mögött mindig az embert keresi, és a hangot, amellyel üzenetet tud közvetíteni múlt és jelen között.

Szulák Andrea: A színház csapatjáték, nem jó, ha valaki túl sok a színpadon

Elegancia, közvetlenség, humor, hiteleség – Szulák Andrea igazi díva, akinek minden rezdülése, vibrálása érzékeny összhangban áll.

Füstös Bálint: Zeneszeretőből fanatikussá váltam

Füstös Bálint kamaszkora óta a zene szerelmese, gitárját szinte soha sem hagyja magára, gondolatai minden pillanatban a zene körül forognak. Tehetségét a zene világa hamar felismerte. 2014-ben alapította meg Törőcsik Kristóffal és Lábas Vikivel közösen a Margaret Island zenekart. 

Eszenyi Enikő: A Vígszínház Európában is tájékozódási pont lett

Amikor a férfi maszkom elkészült nem néztem tükörbe, hogy ne tudjam magamról, hogy nézek ki. Abban biztos voltam, ha a figura identitását megtalálom, és ahhoz a megfelelő hangot is, az annyira a szerepé lesz, hogy be sem rekedek tőle. Így is lett.

Bródy János: Minden dal egy kicsit olyan, mintha a gyermekem lenne

Az Illés-együttes volt a kezdet, a lázadó kamaszkor, az első nagy szerelmek és csalódások korszaka. A Fonográf idején értem igazán tudatos művésszé és az első szólólemezem sikere avatott engem önálló előadóvá. 

Koncz Zsuzsa: Hiszek a dalok erejében

Rájöttem, a dalokkal olyan eszköz van a kezemben, amellyel kifejezhetem, kiénekelhetem azt, hogy milyennek látom a világot. - Interjú Koncz Zsuzsával

Litkai Gergely: A stand-up több mint vicceseket mondani a színpadon

A jó stand-up strukturált, több rétegű, érzelmeket ébreszt, gondolkodásra ösztönöz. Erre pedig tudatosan kell készülni, mert ez már írói és előadói képesség, amit lehet és kell is fejleszteni. - Interjú Litkai Gergellyel

Pálmai Anna: A jó társulat szakmailag és emberileg is felemel

A közönséget mindig érezni lehet. Maga a színház is: energia, energiaáramlás egymás és a közönség között. Keserves, ha semmi nem jön a nézőtérről. - Interjú Pálmai Anna színésznővel

Kautzky Armand: A jó szinkronszínész dobbantó nélkül ugrik

Amikor szinkronizálunk, nincs idő a felkészülésre. Abban a pillanatban hozni kell az adott karaktert, nincs lehetőség időkérésre, hogy tessék adni nekem öt percet, hogy felhergeljem magam.

Bágyi Balázs: A jazz az életem

Tizenöt éves lehettem, amikor a televízióban sugárzott jazzfesztiválokat nézve megfogott a műfaj nyelvezete, ritmikája és hangulata. Ekkor dőlt el: a jazz-zenének szentelem az életem.

Földi Béla: Ahol a szó ereje véget ér, ott kezdődik a táncé

A tánc magánvélemény – vallja Földi Béla.  Az igazi táncos az előadás során önmaga mélységét és magasságát, a világhoz és a pillanathoz való viszonyulását is feltárja, átadja. 

Mészáros Blanka: A határokat feszegetem, de csak így van értelme!

Amikor a világ dübörög mögöttem, le kell tudom csendesíteni magamat. Számomra erre a naplóírás ad lehetőséget. Muszáj megőrizni ezeket a gondolatokat, mert ősi erőt és természetes energiát jelentenek.


Eseménynaptár

2020
02/
06

Megismételt Választógyűlés a Budapest Music Centerben

2020
02/
28

Hangfelvételek regisztrációs határideje

2020
03/
31

Jogdíjkifizetés (külföldi jogdíjak)

2020
06/
30

Jogdíjkifizetés (2019. évi rádiós, lehívásos, háttérzenei és kiegészítő díjak, külföldi jogdíjak)

2020
09/
15

Audiovizuális adatlapok regisztrációs határideje

2020
10/
31

Jogdíjkifizetés (audiovizuális jogdíj, ismétlési jogdíj, külföldi jogdíjak)